Hva er sure oppstøt?

Sure oppstøt oppstår når magesyre går opp i spiserøret og irriterer slimhinnen som fører til halsbrann. Det kan forekomme hvem som helst i alle aldre, men det er visse utløsende faktorer som kan forverre tilstanden (1).

Symptomer på sure oppstøt (1)?

   - Halsbrann
   - Ubehagelig sur smak i munnen
   - Hes stemme og hoste
   - Dårlig ånde

0

Årsaker til sure oppstøt?

Det er viktig å huske på at det er ulike utløsende faktorer for alle, og du bør derfor kartlegge dine egne personlige utløsende faktorer. Det å loggføre kan hjelpe deg med dette.

Det finnes ulike diett- og livstils årsaker til dette:

Årsaker til sure oppstøtt knyttet til diett

Sure oppstøt oppstår når lukkemuskelen nederst i spiserøret slapper av og syre kommer ut av magesekken. Visse matvarer kan utløse sure oppstøt:
   - fritert og fet mat
   - sjokolade
   - hvitløk og løk
   - drikke som inneholder koffein
   - syrlige matvarer som sitrusfrukter eller tomater
   - sterk mat
   - alkohol
(1,2,3)

Årsaker til sure oppstøt knyttet til livstil

   - Dårlig kroppsholdning – unngå langvarig fremoverbøyning (2)
   - Fysisk aktivitet for tidlig etter et måltid – fysisk aktivitet på full mage kan føre til økt trykk på lukkemuskelen og mulig føre til sure oppstøt
   - Røyking – Røyking fører til at lukkemuskelen som holder syre ut av spiserøret slapper av (4).
   - Overvekt/vektøkning – overvekt kan øke abdominaltrykk og øke sannsynligheten for syrelekkasje fra magesekken (1,4)
   - Sengeleie – å ligge horisontalt kan gjøre det enklere for syre å lekke gjennom til spiserøret, spesielt dersom magen din fortsatt fordøyer mat. Unngå å spise før du legger deg (2,5).

0

Hvordan minimere din risiko for sure oppstøt

  • Unngå å spise før sengetid
  • Ikke legg deg ned rette etter at du ha spist ettersom kroppen din fortsatt fordøyer maten. Å ligge horisontalt kan hjelpe syre med å forlate magesekken og bevege seg oppover.
  • Ikke spis store måltid – å spise små porsjoner oftere gjennom dagen kan utgjøre en forskjell.
  • Unngå utløsende matvarer som kan forverre symptomene
  • Unngå overdrevent alkoholinntak
  • Ikke røyk
  • Oppretthold god kroppsholdning

(2,3,4)

Gjør:

  • Kutt ned på te, kaffe og kullsyreholdige drikker
  • Minimer alkoholinntak
  • Hev hodet på sengen din for å unngå å ligge horisontalt
  • Unngå utløsende matvarer

Ikke gjør:

  • Spis under 3 timer før du legger deg ned
  • Trene på full mage
  • Spise for mye sterk mat
  • Røyke
  • Ha på seg stramme klær
  • Slentre

(2,3,4)