Skip to main content

Selv små endringer i kostholdet kan ha stor innvirkning på halsbrannen. Her er noen gode råd:

Herbs and Spices

Små endringer

Hvis du er ute etter endringer i kostholdet som er realistiske og enkle å overholde i hverdagen, har vi tre gode tips:

  • Spis mindre. Du behøver ikke å spise opp all maten på tallerkenen din, spesielt hvis du allerede begynner å føle deg mett før du har spist opp halve porsjonen! Bare spis til du ikke lenger føler deg sulten.
  • Spis sakte. Når du spiser sakte, gir du kroppen din tid til å starte fordøyelsen, og du gir hjernen din bedre tid til å sende ut signaler om at du er mett.
  • Spis ofte. Å spise flere og mindre måltider kan bidra til å redusere halsbrann.
Heartburn Triggers

Bytt ut syndebukkene

Når du har funnet ut hvilke matvarer som ofte fører til at du får halsbrann, kan du prøve å erstatte dem med andre. Her er noen forslag:

  • Brus eller cola
  • Tomatbaserte sauser
  • Meieriprodukter med mye fett
  • Frityrstekt mat
  • Sjokolade
  • Vann eller urtete
  • Grønnsak- eller buljongbaserte sauser
  • Plantebaserte produkter som soya, kokos, mandelmelk
  • Ovnsbakt mat
  • Tørket frukt og nøtter

Spise ute

Mange spiser ofte på restaurant, kafé eller gatekjøkken – her er noen tips for å unngå halsbrann når du spiser ute.

Eating Out

Restauranter

Fet mat er en veldig vanlig grunn til halsbrann. Her er noen tips når du spiser på restaurant:

  • I stedet for å bestille mat med fete sauser eller marinader, kan du velge lettere retter som ovnsbakt fisk.
  • Unngå supper, sauser og desserter som inneholder ordet krem eller fløte.
  • Unngå fritert mat! Velg heller ovnsbakt, dampet eller grillet mat.
  • Be om å få dressinger og sauser servert separat, slik at det er lettere å bestemme selv hvor mye du vil ha.
  • Unngå for store porsjoner, kanskje du kan dele en hovedrett med en venn?
Hamburger

Fastfood

Noen ganger er det umulig å unngå fastfood, spesielt når du har det travelt og må få i deg mat mens du er på farten. Ha disse tipsene i bakhodet:

  • Velg små porsjoner for å begrense kaloriinntaket. Store porsjoner med masse fett kan få halsbrannen til å blusse opp.
  • Bestill måltidet uten ketchup, sennep eller andre sauser.
  • Unngå frityrstekt mat som pommes frites eller fritert kylling.
  • Mange fastfood-restauranter har et salatalternativ! Prøv det, men vær forsiktig med dressingen og tomatene.

Finn ut hvorfor Pepcid® lindrer halsbrann etter kun én tablett. Hvorfor den virker raskt og har en langvarig effekt som varer i opptil 9 timer.