Skip to main content

Det er flere ting du kan gjøre selv for å forebygge halsbrann. Listen kan virke lang, men du behøver ikke å gjøre alt på en gang! Prøv noen av disse tipsene for å se om de kan bidra til å redusere hyppigheten og omfanget av plagene.

Scale

Oppretthold en sunn vekt

Hvis du er litt overvektig, kan de ekstra kiloene trykke på magen og presse magesyre opp i spiserøret. Det er mulig du kan redusere plagene ved å gå ned et par kilo. Her er noen forslag til livsstilsendringer som kan hjelpe deg med å gå ned i vekt:

  • Drikk vann i stedet for sukkerholdige drikker og sitrusbaserte fruktjuice.
  • Prøv å spise kalorifattige matvarer og mat med lavt fettinnhold.
  • Spis mindre porsjoner til hvert måltid.
  • Prøv å holde deg fysisk aktiv: Beveg deg mer eller trene.

Exercise

Regelmessig mosjon

Mosjon er positivt på mange måter. I tillegg til å lindre halsbrann, kan fysisk aktivitet også:

  • Redusere stress.
  • Forbrenne kalorier.
  • Bedre fordøyelsen.
  • Regulere blodsukkeret.
  • Ha god innvirkning på hjerte og blodomløp.

Før du begynner med et nytt treningsprogram, bør du snakke med lege eller helsepersonell.

Meditation

Meditasjon

Meditasjon er en fin måte å redusere stress og kan være en kilde til mental og fysisk velvære. Ta deg tid til å meditere et par ganger hver uke, og se om du merker forskjell. Det finnes en rekke instruksjonsvideoer og guider på nett.

Cigarette

Røykeslutt

Vi vet det er lettere sagt enn gjort, men å slutte og røyke kan hjelpe mot halsbrann (bare én av de mange helsefordelene ved å slutte). Røyking fører til at lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret blir slappere, og dermed kan magesyre lettere slippe ut fra magesekken og forårsake halsbrann.

Dette kan fremprovosere halsbrann.